- Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, „Impuls”, Kraków 2000.
- Adamek I., Rozwiązywanie problemów przez dzieci, „Impuls”, Kraków 1997.
- Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych, między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009.
- Bogacka-Osińska B., Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, teoria i praktyka, „Impuls”, Kraków 2009.
- Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 2008.
- Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć! o umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2008.
- Dymara B., Dziecko w świecie edukacji, podstawy uczenia się kompleksowego, nowe kształty i wymiary edukacji, „Impuls”, Kraków 2009.
- Dziecko w świecie szkoły, szkice o wychowaniu, praca zbiorowa, red. B. Dymara, „Impuls”, Kraków 1998.
- Filipiak E., Smolińska-Rębas H., Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej, w poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka, Wydaw. Uczelniane WSP, Bydgoszcz 2000.
- Friedrich G., de Galgóczy V., Schindelhauer B., W krainie liczb, koncepcja wczesnego nauczania matematyki przez zabawę, Jedność, Kielce 2011.
- Grzegorzewska S., Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych, „Impuls”, Kraków 2009.
- Jadczak-Nowacka M., Szczepańska D., Nie taki diabeł straszny, czyli Jak monitorować podstawę programową, podstawa programowa wychowania przedszkolnego i I etapu edukacyjnego, ORE, Warszawa 2015.
- Jakubowicz-Bryx, Sobieszczyk M., Tradycje i współczesność w edukacji wczesnoszkolnej, biogramy twórców koncepcji pedagogiki wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski, Bydgoszcz 2011.
- Jaroszewska A., Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym, rozwój świadomości wielokulturowej dziecka, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2007.
- Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
- Kędra M., Zatorska M., Razem z dzieckiem, ORE, Warszawa 2014.
- Klus-Stańska D., Adaptacja szkolna siedmiolatków, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2004.
- Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, „Żak”, Warszawa 2004.
- Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
- Konior-Węgrzynowa H., Uczę czytać, poradnik dla nauczycieli i rodziców początkujących czytelników, Harmonia, Gdańsk 2015.
- Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
- Małe dziecko w Polsce, raport o sytuacji edukacji elementarnej, red. T. Szlendak, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, Warszawa 2006.
- Misziaszek W., Wesołe dyktanda i zabawy ortograficzne dla klas początkowych, Klub dla Ciebie – Bauer-Weltbild Media, Warszawa 2008.
- Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Impuls”, Kraków 2002.
- Modernizowanie edukacji wczesnoszkolnej, wybrane próby, red. M. Magda-Adamowicz, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2004.
- Nowak-Łojewska A., Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci, poradnik dla nauczycieli klas I-III, ORE, Warszawa 2015.






















- Pedagogika wczesnej edukacji, dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie Żak Teresa i Józef Śniecińscy, Warszawa 2011.
- Pedagogika wczesnoszkolna. T. 1, Wobec zmieniających się kontekstów społecznych, red. M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2014.
- Pedagogika wczesnoszkolna. T. 2, Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej, red. M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska, M. Nyczaj-Drąg, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2014.
- Radwiłłowicz W., Rozwój poznawczy dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Impuls” ; Uniwersytet Gdański, Kraków ; Gdańsk 2004.
- Skura M., Lisicki M., Na progu, ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? o co chodzi w pierwszej klasie?, ORE, Warszawa 2014.
- Skura M., Lisicki M., Sumińska D., Przed progiem, jakie umiejętności są potrzebne do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie i jak je rozwijać?, ORE, Warszawa 2014.
- Transformacja w polskiej edukacji wczesnoszkolnej, praca zbiorowa, red. T. Lewowicki, W. Puślecki, S. Włoch, „Impuls” ; WSP ZNP, Kraków ; Warszawa 2004.
- Umiastowska D., Rutkowska E., Żywe lekcje w nauczaniu zintegrowanym, podstawy teoretyczne, propozycje praktycznych rozwiązań, „Impuls”, Kraków 2003.
- Wczesna edukacja dziecka, stan obecny, perspektywy, potrzeby, red. J. Bałachowicz, A. Kowalska, Wydaw. WSP TWP, Warszawa 2006.
- Wczesna edukacja, między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
- Wieszczeczyńska E., Wczesnoszkolna edukacja językowa a nauka czytania, program alfabetyzacji w języku niemieckim jako obcym na przykładzie wybranych metod i elementarzy, Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydaw. Oświatowe, Wrocław 2007.
- Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa, 1995.
- Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, teoria i praktyka, praca zbiorowa, red. I. Stańczak, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2008.
- Zajączkowski K., Program profilaktyczno-wychowawczy dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, „Impuls”, Kraków 2005.
- Zreformowana wczesna edukacja, od refleksji ku działaniom nauczyciela, red., M. Nowicka, „Żak”, Warszawa 2005.